Potrzeba bezpieczeństwa jest elementarną potrzebą człowieka, a jej zaspokojenie warunkiem jego rozwoju.

Małe dzieci są szczególnie narażone na  sytuacje bezpośrednio im zagrażające. Dzieje się tak dlatego, że  czynności zabawowe, które wykonują, absorbują całkowicie ich uwagę i myślenie, nie potrafią jeszcze przewidywać skutków podejmowanych działań, posiadają  niewielkie doświadczenie życiowe i wąski zasób technik radzenia sobie z różnego typu problemami oraz niewykształcone zachowania asertywne wobec trudnych, niecodziennych sytuacji.

Aby dziecko umiało zadbać o własne bezpieczeństwo należy je do tego przygotować. Od najwcześniejszych lat należy kształtować u dzieci umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już zaistnieją – zdolności radzenia sobie z sytuacją trudną.

Program „Bezpieczny Przedszkolak” ma na celu kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw i zachowań dzieci w wieku przedszkolnym w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu a nawet życiu. Poprzez jego realizację chcemy wyposażyć wychowanków w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw.

Cele ogólne:

  • Nabywanie umiejętności bezpiecznego i właściwego zachowania się w domu, w przedszkolu i na placu zabaw.
  • Podniesienie poziomu bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym.
  • Kształcenie właściwego zachowania się w kontakcie z obcymi osobami
  • Rozwijanie umiejętności racjonalnego zachowania się w sytuacji zagrożenia i zwracania się o pomoc – poznanie telefonów alarmowych.
  • Wyrabianie nawyku unikania miejsc i zachowań niebezpiecznych.
  • Kształcenie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.

Program przeznaczony jest dla wszystkich dzieci Przedszkola nr 123 we Wrocławiu. Opracowany został zgodnie z Podstawą Programową wychowania przedszkolnego (Dz. U. Nr 4, poz.17 z dnia 15 stycznia 2009 r.) i należy go traktować jako rozszerzenie treści z następujących obszarów edukacyjnych:

Poznawanie i rozumienie siebie i świata

Nabywanie umiejętności poprzez działanie

Budowanie systemu wartości

Edukacja ekologiczna ma na celu kształtowanie wrażliwości oraz odpowiedzialnego i racjonalnego stosunku do środowiska

Przyrodniczego. Główne założenia tego programu da się ująć w pięciu zagadnieniach. Są to:

  • Rozbudzanie świadomości ekologicznej
  • Kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska
  • Poznanie współzależności miedzy człowiekiem , środowiskiem
  • Współudział rodziców w edukacji ekologicznej
  • Współpraca z instytucjami w zakresie promowania edukacji ekologicznej (dostarczanie przykładów konkretnych działań na terenie placówki i możliwości współpracy z innymi przedszkolami, instytucjami)

Promocja aktywności fizycznej i nawyków związanych ze zdrowym trybem życia, w tym także racjonalnego odżywiania, to główne cele programu „Mali Wspaniali”, który realizowany jest w naszym przedszkolu .

W projekcie biorą już udział  wszystkie nasze dzieci , które oswoją się z elementami sztuk walki. Zajęcia poprowadzą specjalnie przeszkoleni studenci z Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu.

Głównym założeniem programu jest prowadzenie profilaktyki zdrowotnej przedszkolaków z naciskiem na przeciwdziałanie wadom postawy i stóp oraz rozwój psychomotoryczny dzieci. Dodatkowym atutem zajęć jest nauka wybranych zagadnień ze sztuk walki, co wpływa na poprawę procesów poznawczych dzieci, zmniejsza nadpobudliwość ruchową, pozwala przedszkolakom na zidentyfikowanie swoich mocnych stron, uczy współpracy w grupie oraz wzmacnia sferę emocjonalno-społeczną.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu.

W dniach 5-9.11.18r. w związku z obchodami stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, w naszym przedszkolu odbędzie się tygodniowy ogólnoprzedszkolny projekt edukacyjny pt.

„Kto Ty jesteś? Polak mały!”

CELE GŁÓWNE

  •  Propagowanie wartości patriotycznych i obywatelskich.
  •  Zapoznanie dzieci z symbolami Polski
  •  Budowanie szacunku dla symboli narodowych.
  •  Rozwijanie zdolności twórczych i artystycznych dzieci
  •  Rozwijanie u dzieci miłości do Ojczyzny
  •  Zapoznanie dzieci z podstawowym słownictwem związanym z edukacją patriotyczną
  •  Kształcenie poczucia przynależności  narodowej
  •  Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikowania .
  •  Zapoznanie dzieci ze znanymi legendami związanymi z kulturą tradycją naszego kraju;
  •  Rozwijanie wiedzy dzieci na temat ich ojczyzny;
  •  Budzenie świadomości narodowej poprzez nabywanie przekonania, że jesteśmy Polakami, urodziliśmy się w Polsce, mówimy po polsku, chodzimy do polskiego przedszkola, naszą ojczyzną jest polska.
  •  Poszerzanie zasobów słownictwa związanego z tematyką patriotyczną
  •  Przybliżenie dzieciom postaci wybitnego Polskiego kompozytora Fryderyka Chopina
  •  Zapoznanie dzieci z Polskim malarstwem
  •  Rozwijanie świadomości narodowej
  • Włączenie się całej społeczności  przedszkolnej do uroczystych obchodów 100-lecia   niepodległości Polski.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

Dziecko:

  • potrafi powiedzieć w jakim mieszka kraju;
  • potrafi wymienić symbole narodowe;
  • wie jak wygląda godło i flaga Polski;
  • rozpoznaje hymn narodowy oraz potrafi go zaśpiewać
  • odnosi się z poszanowaniem do symboli narodowych;
  • zapozna się z mapą Polski; wskaże na mapie stolicę Polski – Warszawę oraz rzeki – Wisłę i Odrę.Pozna wybrane krajobrazy charakterystyczne dla naszego kraju, np. krajobraz nizinny, nadmorski, górski.
  • Poznaje wiersze i piosenki o naszym kraju.
  • rozumie słowo patriotyzm;
  • zna legendę„O Lechu, Czechu i Rusie”
  • wie jak nazywa się polski sławny kompozytor (Fryderyk Chopin)
  • uczestniczy w uroczystości  dot. Narodowego Święta Niepodległości

ROK 2023/2024

Ogólnopolski projekt „z darami natury świat nie jest ponury”  ( grupa 2,3 i 5 ) Głównym założeniem projektu jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz zapoznanie z ideą zero waste.

Ogólnopolski projekt edukacyjny „Z Pętelką po zdrowie” ( grupa 1 i 2 ) – Projekt skupia się na trzech aspektach zdrowia: wpływie odżywiania na zdrowie, wpływie ruchu na zdrowie oraz higienie zdrowia psychicznego