Potrzeba bezpieczeństwa jest elementarną potrzebą człowieka, a jej zaspokojenie warunkiem jego rozwoju.
Małe dzieci są szczególnie narażone na sytuacje bezpośrednio im zagrażające. Dzieje się tak dlatego, że czynności zabawowe, które wykonują, absorbują całkowicie ich uwagę i myślenie, nie potrafią jeszcze przewidywać skutków podejmowanych działań, posiadają niewielkie doświadczenie życiowe i wąski zasób technik radzenia sobie z różnego typu problemami oraz niewykształcone zachowania asertywne wobec trudnych, niecodziennych sytuacji.
Aby dziecko umiało zadbać o własne bezpieczeństwo należy je do tego przygotować. Od najwcześniejszych lat należy kształtować u dzieci umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już zaistnieją – zdolności radzenia sobie z sytuacją trudną.
Program „Bezpieczny Przedszkolak” ma na celu kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw i zachowań dzieci w wieku przedszkolnym w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu a nawet życiu. Poprzez jego realizację chcemy wyposażyć wychowanków w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw.
Cele ogólne:
- Nabywanie umiejętności bezpiecznego i właściwego zachowania się w domu, w przedszkolu i na placu zabaw.
- Podniesienie poziomu bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym.
- Kształcenie właściwego zachowania się w kontakcie z obcymi osobami
- Rozwijanie umiejętności racjonalnego zachowania się w sytuacji zagrożenia i zwracania się o pomoc – poznanie telefonów alarmowych.
- Wyrabianie nawyku unikania miejsc i zachowań niebezpiecznych.
- Kształcenie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
Program przeznaczony jest dla wszystkich dzieci Przedszkola nr 123 we Wrocławiu. Opracowany został zgodnie z Podstawą Programową wychowania przedszkolnego (Dz. U. Nr 4, poz.17 z dnia 15 stycznia 2009 r.) i należy go traktować jako rozszerzenie treści z następujących obszarów edukacyjnych:
Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Budowanie systemu wartości
Edukacja ekologiczna ma na celu kształtowanie wrażliwości oraz odpowiedzialnego i racjonalnego stosunku do środowiska
Przyrodniczego. Główne założenia tego programu da się ująć w pięciu zagadnieniach. Są to:
- Rozbudzanie świadomości ekologicznej
- Kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska
- Poznanie współzależności miedzy człowiekiem , środowiskiem
- Współudział rodziców w edukacji ekologicznej
- Współpraca z instytucjami w zakresie promowania edukacji ekologicznej (dostarczanie przykładów konkretnych działań na terenie placówki i możliwości współpracy z innymi przedszkolami, instytucjami)
EDUKACJA W RUCHU (GRUPA 3, 4 i 5)
#edukacjawruchu #edukacjawruchuWroclaw #PhysicallyActiveLearning
Edukacja w ruchu to projekt skierowany do wrocławskich nauczycielek i nauczycieli oraz dzieci dwóch najstarszych roczników wychowania przedszkolnego.
To inicjatywa, w ramach której łączymy zajęcia edukacyjne z aktywnością fizyczną.
Projekt ten wpisuje się w szerszy, międzynarodowy kontekst działań promujących zdrowie i aktywność
fizyczną w edukacji, będąc zgodnym z wytycznymi Global action plan on physical activity (GAPPA)
opracowanymi przez Światową Organizację Zdrowia oraz z misją International Society for Physical Activity
and Health (ISPAH). Stanowi również praktyczną realizację założeń Active Healthy Kids Global Alliance
(AHKGA), organizacji badającej poziom aktywności fizycznej dzieci na całym świecie.
Dlaczego ruch jest ważny?
Rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) mówią o tym, że do prawidłowego rozwoju, dzieci
potrzebują co najmniej 60 minut aktywności fizycznej każdego dnia. Tymczasem wyniki wielu badań wskazują
na to, że dzieci są niewystarczająco aktywne fizycznie, a statystyki dotyczące siedzącego stylu życia najmłod-
szych stale się pogarszają.
Co więcej, dużo czasu w pozycji siedzącej dzieci spędzają przy nauce – w szkole, przedszkolu i w domu. Dlatego
tak ważne jest, by zadbać o ruch, który będzie towarzyszył im w ciągu całego dnia – również w czasie nauki.
Wierzymy w to, że aby się uczyć, dzieci nie muszą siedzieć nieruchomo przy biurku, dlatego stworzyliśmy
projekt, w czasie którego dzieci mogą zdobywać wiedzę, będąc w ruchu.
Projekt realizowany jest we współpracy z Fundacją V4Sport, Akademią Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu oraz Akademią Krokieta i Lamy.
#edukacjawruchu #edukacjawruchuWroclaw #PhysicallyActiveLearning
@FundacjaV4Sport (Fundacja V4Sport)
@awf.wroc (Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu)
@AkademiaKrokietaiLamy (Akademia Krokieta i Lamy)
@wroclaw.wroclove (Wrocław [Wroclove])